25.5.2012
Neljän aikaan päivällä Kalmar oli nähty. Oli aika suunnata kohti eteenpäin. Matka Kalmarista Malmöön sujui Öresundstågilla ongelmitta. Jopa niin hyvin, että Malmön asemalle jäi luppoaikaa käytettäväksi. Valitettavasti Malmössä ei ole oikein mitään nähtävää turistille, vaikka se oli vielä muutamia satoja vuosia sitten strategisesta sijainnistaan (Pohjanmeren ja Itämeren välissä) johtuen yksi Euroopan vilkkaimmista kasvukeskuksista, jonka hallinnasta Ruotsi ja (kaupungin perustaja) Tanska taistelivat. Päätimmekin pysyä rautatieasemalla, ettemme varmasti jäisi junastamme pois. Asemalla seisoikin kummajainen, jonka kyytiin nousemista odottelimme.
Minä en ottanut julkaisukelpoisia kuvia junasta, mutta matkatoverini kuvasi innokkaana junaharrastajana kaikkea kalustoa, jolla tulimme ajaneeksi.
Kahden vaunun junayhdistelmä on harvinaisuus, missä tahansa maassa. Odotinkin, että junaa täydennettäisiin ennen lähtöä, mutta niin me vain lähdimme kahden yövaunun junalla liikenteeseen. Vaunut ovat sitä samaa mallia mitä suomen siniset yövaunut, varustus kylläkin on eri. Yhdessä hytissä on kuusi paikkaa, joista kolme ovat aina päällekkäin. Minulle sattui paikka tulosuunnan puoleisesta yläpedistä. Ennen nukkumaanmenoa saavuimme kuitenkin satamaan, jossa vaunut lastattiin laivaan. Koska ilta oli jo pitkällä, asetuimme melko nopeasti nukkumapaikoillemme makoilemaan. Tunnelma oli kuin sardiinipurkissa, tilaa ei ollut yhtään liikaa, eikä ilmastointikaan helpottanut. Lähdinkin kävelylle laivan kannelle. Otin muutaman kuvankin, mutta niissä ei näy kuin valopilkkuja takana häämöttävästä Ruotsista, joten niitä ei ole mielekästä julkaista. Kävelyn jälkeen palasin makoilemaan vaunuun. Laivasta päästyämme ilma vaunussa parani. Euroopassa ajetaan VR:n mittakaavalla hurjaa vauhtia, vaikka kalusto (ainakin yövaunut) onkin osin verrannollista Suomen kalustoon. Myös jarrutukset tuntuvat olevan kovempia. Pelkäsinkin loppumatkan ajan tippuvani yläpediltä lattialle jarrutuksen myötä. En saanut unta koko matkan aikana, aamulla saavuimme Berliiniin. Sanoisin kuitenkin, että kyseinen junamatka on, kohtaamistani ongelmista huolimatta, kokemisen arvoinen. Paremmalla tuurilla saa paikan alapedistä, ilmastointi toimii ja säätkään eivät ole niin paahtavan kuumat, kuin ne olivat tuohon ajankohtaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti